logo van Alckmaer
Onderhoud & Reparaties

Doe-het-zelf reparaties

Onderhoud is belangrijk. Maar wie is nu verantwoordelijk voor het onderhoud? Volgens de wet hebben zowel de huurder als de verhuurder verantwoordelijkheden en verplichtingen. Dat zegt natuurlijk nog niet veel. In het Onderhouds-ABC wordt voor alle voorkomende onderhoudswerkzaamheden aangegeven wie daarvoor verantwoordelijk is.

Klik hier voor de Onderhouds-ABC

 

De volgende 5 veelvoorkomende reparaties kunt u zelf uitvoeren:

1. Stroomstoring

Een stroomstoring wordt vaak veroorzaakt door kortsluiting in huishoudelijke apparaten of door overbelasting van een bepaalde groep. Met de stekkertest kan de plaats of het apparaat van de storing worden gevonden.

De stekkertest
Haal alle stekkers van de ruimte waar de kortsluiting zich voordoet uit het stopcontact, schakel de lichtpunten uit en schakel daarna de (aardlek)schakelaar weer in of plaats een nieuwe zekering/stop. Steek vervolgens één voor één de stekkers terug in de stopcontacten. Als de zekering/stop weer springt bij het insteken van een bepaalde stekker, weet u aan welk apparaat het ligt. Mocht deze stekkertest geen resultaat opleveren, dan kunt u voor advies contact opnemen met Van Alckmaer

Netstoring
Of er een netstoring is, kunt u eenvoudig controleren bij uw buren: bij een netstoring hebben zij ook geen stroom. Meld de stroomstoring bij het Nationaal storingsnummer: (0800) 90 09. Dit is een gratis nummer dat 24 uur per dag bereikbaar is.

2. Problemen met warm water

Het is noodzakelijk om uw CV-ketel regelmatig bij te vullen. Op de ketel zit een drukmeter. Staat de wijzer op 1 Bar of minder, dan moet u de ketel bijvullen met water. Als u geen warm water krijgt staat de wijzer meestal op minder dan 1 Bar.

Hoe vult u de ketel bij?

  • draai alle radiatoren open met de kamerthermostaat op de laagste stand;
  • haal de stekker van de ketel uit het stopcontact;
  • sluit de vulslang aan op de kraan en draai de waterkraan iets open, zodat de lucht uit de vulslang kan ontsnappen; sluit vervolgens de slang aan op de ketel;
  • draai dan met de wartel (speciale oogbout met draaibaar handvat) de vulkraan open en vul de ketel bij totdat de drukmeter op 1,5 tot 2 Bar staat;
  • draai de vulkraan weer dicht, haal de vulslang eraf, leeg het overige water in een emmer en steek de stekker weer in het stopcontact.

Heeft u een serviceabonnement, dan kunt u dit ook laten doen door één van onze vaklieden.

3. Vocht

In een woning vinden allerlei activiteiten plaats die vocht produceren. Te veel vocht in huis is schadelijk voor uw huis en uw gezondheid. Hier vindt u tips om vochtproblemen in huis te voorkomen.

Hoe herkent u een vochtprobleem?

  • Muffe en bedompte geur
  • Was in huis droogt minder snel
  • Loslatend behang of stucwerk
  • Vocht- en schimmelplekken
  • Algen op muur
  • Condens op ramen en andere koudere oppervlakten
  • Hoger energieverbruik
  • Zilvervisjes en/of pissebedden

Tips ter voorkoming van vochtproblemen

  • Droog de was zoveel mogelijk buiten
  • Centrifugeer de was goed als de was binnen droogt
  • Maak na het douchen de badkamer droog met een trekker of doek
  • Ventileer extra als er veel mensen in huis zijn (geweest)
  • Zet in de winter de kamerthermostaat niet onder de 15 graden.
  • Lucht de kamers 1 keer per dag (naast de dagelijkse ventilatie)
  • Zet tijdens het koken de afzuigkap aan
  • Zet een mechanisch ventilatiesysteem nooit helemaal uit. Zet deze tijdens het douchen en tot een half uur erna in de hoogste stand. Doe dit ook tijdens het koken.

4. Intercom

Als de intercominstallatie niet werkt, kan het zijn dat het toestel in de woning uit staat. De aan/uit toets zit meestal aan de voorzijde van het toestel (derde toets van onder). Als u het toestel weer inschakelt, zijn de problemen normaal gesproken verholpen. Als de installatie dan nog steeds niet werkt, kunt u contact opnemen met Van Alckmaer

5. Buitensluiting

Wanneer u zichzelf heeft buitengesloten of bij verlies van uw sleutels, kunt u de hulp inroepen van 1.2.3. Sloten Service. Bel dan (06) 39 17 61 99.

Het staat u vrij om zelf een slotenspecialist of aannemer hiervoor te benaderen. De kosten die hierbij gemaakt worden zijn voor uw eigen rekening.

Afhankelijk van de situatie kunnen deze kosten behoorlijk oplopen. De hoogte van de kosten is vaak van tevoren niet goed in te schatten. Misschien zijn er vrienden of familie die een reservesleutel van uw woning hebben? Probeer in eerste instantie contact met hen op te nemen. Hiermee kunt u hoge onverwachte kosten voorkomen.

Hulp bij buitensluitingen is geen onderdeel van het serviceabonnement.

Adres
Keetgracht 1
1811 AM Alkmaar

Tel (072) 541 03 40
Email