![]() |
Klachten en geschillen |
Als huurder mag u van ons goede service verwachten. Maar hoe goed wij ons best ook doen, er gaat wel eens wat fout. Bent u niet tevreden over de manier waarop wij iets oplosten? Laat het ons dan altijd weten. Wij leren graag van onze fouten!
Ik heb een klacht over jullie dienstverlening. Hoe dien ik mijn klacht in?
Wij vinden het fijn als u ons belt, zodat wij u misschien meteen kunnen helpen. U kunt een officiële klacht indienen via e-mail of stuur ons een brief. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Ik heb een klacht over het toewijzen van woningen. Wat kan ik doen?
Bespreek uw klacht eerst met ons. Bent u niet tevreden met onze oplossing? Dan kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij de Regionale Klachtencommissie Sociale Verhuurders Noord-Kennemerland, Postbus 284, 1850 AG Heiloo.
Bij de bemiddeling van sociale huurwoningen zijn de woningcorporaties gebonden aan de gemeentelijke huisvestingsverordening en het passend toewijzen. Hierin staan de regels waaraan een woningzoekende moet voldoen, welke woningzoekende als eerste aan de beurt is en welke voorrangsregels er gelden. Als u het niet eens bent over deze regelgeving kunt u uw klacht indienen bij de gemeente waar u woont.
Ik ben ontevreden over werkzaamheden die in opdracht van Van Alckmaer zijn of worden uitgevoerd. Waar kan ik dit melden?
De bedrijven waarmee wij samenwerken doen, net als Van Alckmaer zelf, hun best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Soms kan er iets verkeerd gaan waardoor u minder tevreden bent. Meld uw ontevredenheid eerst bij het bedrijf wat de werkzaamheden uitvoert, zodat dit bedrijf de kans krijgt om dit samen met u op te lossen. Als u er met hen niet uitkomt, neem dan contact met ons op. Wij nemen uw klacht in behandeling en bespreken met het bedrijf hoe de klacht te verhelpen is en voor de toekomst te voorkomen.
Waarvoor kan ik terecht bij de Geschillencommissie?
Wij vinden het belangrijk dat u zorgeloos woont. En zorgeloos wonen, dat regel je samen. Dus zijn er problemen? Dan doen we er alles aan om die met elkaar op te lossen.
Komen wij er samen toch niet uit? Dan kunt u de kwestie voorleggen aan de geschillencommissie. Er is één geschillencommissie voor alle huurder van de woningcorporaties in Noord-Holland Noord: de Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord.
Wat doet de Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord?
Als u niet tevreden bent over de uitkomt of afhandeling van uw klacht door de corporatie, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de onafhankelijke geschillencommissie.
De geschillencommissie beoordeelt de klacht en brengt onafhankelijk advies uit aan de woningcorporatie. Dit advies kan leiden tot een passende oplossing. Bovendien kan het advies voor de woningcorporatie aanleiding zijn om bepaalde zaken in de toekomst anders te doen.
Zo werken we samen aan een nog betere dienstverlening.
Wie maakt deel uit van de Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord?
De geschillencommissie bestaat uit een voorzitter, uit leden die zijn voorgedragen door de huurdersorganisaties en uit leden die zijn voorgedragen door de woningcorporaties.
De commissieleden zijn onafhankelijk, onpartijdig en maatschappelijk betrokken: ze weten wat er speelt in de samenleving en vinden het belangrijk dat we met elkaar zo aangenaam mogelijk wonen en leven.
U heeft een klacht. Wat nu?
Een klacht bij de Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord dient u in per e-mail of per post. U geeft duidelijk aan wat er aan de hand is en onderbouwt uw klacht eventueel met documenten of beeldmateriaal.
Als de klacht in behandeling kan worden genomen, dan krijgt u een uitnodiging om deel te nemen aan een hoorzitting. Uw klacht wordt kosteloos behandeld en u kunt deze altijd weer intrekken.
De belangrijkste voorwaarden voor het indienen van een klacht vindt u in het klachtenregelement
Hoe verloopt de procedure?
Binnen twee weken nadat u de klacht heeft ingediend, zal de geschillencommissie laten weten of de klacht in behandeling wordt genomen.
Is dat het geval? Dan wordt u binnen drie weken na ontvangst van alle relevante informatie uitgenodigd voor de hoorzitting.
Tijdens die hoorzitting kunt u uw verhaal doen. Ook de woningcorporatie komt aan het woord. De hoorzitting is besloten en anoniem: uw klacht en persoonlijke gegevens blijven dus binnenkamers.
De commissie geeft na afloop een onafhankelijk advies aan de corporatie. Uiteraard ontvangt u ook een exemplaar van het advies.
Meer weten?
Bekijk hier het hele regelement.
Een klacht indienen?
U mag de klacht per e-mail versturen aan naar: geschillencommissieNHN@gmail.com
U kunt uw klacht ook per post opsturen naar:
Bovenregionale Geschillencommissie Noord-Holland Noord
Antwoordnummer 521
1800 VB Alkmaar