![]() ![]() ![]() |
Woningstichting Van Alckmaer |
Over ons
Van Alckmaer is de oudste woningcorporatie van Alkmaar. Wij verhuren woningen, ook aan mensen die het zelfstandig op de woningmarkt niet redden. We doen dit met een hart voor wonen. We vinden het belangrijk om de huurprijs laag te houden en ons in te zetten voor prettige en levensloopbestendige wijken. Ook hebben wij een hart voor monumenten. Wij zien het als onze plicht om ervoor te zorgen dat panden met een historische waarde behouden blijven.
Visie en strategie
Onze kerntaak
Onze kerntaak is het huisvesten van mensen voor die door hun inkomen of door andere omstandigheden moeilijkheden ervaren bij het vinden van een passende woning in de reguliere woningmarkt. Onder passend verstaan we een betaalbare, goede, comfortabele, energiezuinige woning, die aansluit op de persoonlijke situatie van de (toekomstige) huurder.
Hoe doen we dat?
Door het laten bouwen, verhuren en beheren van:
- Sociale huurwoningen (huurprijs < € 752,33, prijspeil 2021);
- Een aantal duurdere huurwoningen (huurprijs > € 752,33);
- Maatschappelijk vastgoed, uitsluitend en alleen wanneer er een noodzakelijke bijdrage wordt geleverd aan de leefbaarheid in de buurten waar wij woningbezit hebben;
- Zorgvastgoed, daar waar dit een bijdrage levert aan de zorgtransitie en het langer zelfstandig wonen van ouderen.
Voor wie zetten wij ons in?
Wij richten ons primair op:
- Huishoudens met een inkomen tot € 44.655,- (prijspeil 2021);
- Personen die door persoonlijke, sociale of andere omstandigheden, zoals fysieke of psychische beperkingen, moeilijkheden ondervinden bij het vinden van passende huisvesting.
Kerngebied
Ons kerngebied, waar we dus écht actief zijn, is de gemeente Alkmaar. Ook hebben we kern-wijken benoemd, dit zijn Overdie, Alkmaar-zuid en centrum. In deze wijken werken we aan een integrale wijkvisie. Naast de gemeente Alkmaar hebben we ook een aantal woningen in de gemeente Bergen. Ons werkgebied heet formeel de Marktregio Noord-Holland Noord.
Bekijk ook:
Hoe werken wij?
We werken met ons hart vanuit 6 centrale kernwaarden. Deze kernwaarden geven ons houvast bij het maken van keuzes.
- Klantgericht
De vraag van de klant is leidend. We praten en denken met de klant, we luisteren en zorgen ervoor dat de klant dit ook terugziet in ons dagelijks handelen. - Bevlogen en betrokken
We zijn trots op wat we doen, voelen ons verwant met onze huurders en we zoeken actief de dialoog met onze huurders op. - Duurzaam en toekomstbestendig
We zijn duurzaam op het gebied van ons vastgoed, maar zeker ook in het onderhouden van relaties met huurders, huurdersbelangenvereniging, klankbordgroepen, bewonerscommissies, overheid, corporaties en andere partners. - Vooruitstrevend
We leren van onze fouten, hebben lef en de blik vooruit. We durven buiten gebaande paden te denken. - Duidelijk
We zijn betrouwbaar in wat we zeggen en doen. - Kostenbewust
We zijn efficiënt, effectief en zuinig met maatschappelijk geld.
Bekijk ook:
Medewerkers: wat doet hij/zij?
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Afianne-Blok-b.jpg)
Mijn naam is Afianne Blok, woonconsulent sociaal beheer bij Van Alckmaer. Als “mensen-mens” doe ik het werk waar ik van hou en vind ik het mooi dat je binnen deze functie soms nog echt het verschil kunt maken. Omdat we maar een kleine corporatie zijn, is de functie heel divers. Maar leefbaarheid en bewonersparticipatie speelt de hoofdrol. Ik wil samen met onze huurders plannen maken, want alleen zij weten hoe het is om in onze woningen te wonen, in de verschillende wijken binnen Alkmaar. De tijd dat we plannen maken achter ons bureau is gelukkig echt verleden tijd. We doen het voor u, maar ook heel graag met u!
Ik ben graag in contact met onze huurders. Dat mag gaan over bewonersinitiatieven, maar ook gaan over zorgen die u heeft in de buurt waar u woont of over de mensen in uw omgeving. We werken gelukkig in Alkmaar met een sterk netwerk, samen weten we meer dan alleen, dus schroom niet om bij ons aan te kloppen met uw vragen, ideeën of initiatieven. Daarbij houden we ervan om, naast de officiële kaders, dingen op een creatieve en eigen wijze aan te vliegen. Zo komen we tot mooie samenwerkingen of bijzondere resultaten.
Kortom, ik ga met plezier naar mijn werk! In mijn vrije tijd hou ik van tuinieren, zingen en bakken. Daarnaast besteed ik graag tijd aan de mensen waarvan ik hou.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Anouschka-Tolman.jpg)
Mijn naam is Anouschka Tolman en ik werk bij Van Alckmaer als medewerker verhuur, wonen & zorg. Ik hou me bezig met het gehele verhuurproces van opzegging tot nieuwe verhuring. Het leukste aan mijn werk vind ik het moment waarop ik de nieuwe huurder de sleutel mag overhandigen van zijn/haar nieuwe woning. Bovendien geniet ik van de praatjes met alle verschillende mensen die ik bij verhuringen en bezichtigingen tegenkom.
Het werken bij Van Alckmaer is leuk, omdat we ons niet alleen bezig houden met het verhuren van de woningen. We zijn ook betrokken bij de wijk en willen bijdragen aan het woongenot van alle bewoners. We zijn een kleine corporatie die veel wil toevoegen aan ‘onze’ stad Alkmaar. Samen met mijn collega’s draag ik daar een steentje aan bij. We zijn één team met één taak waar we hard voor werken.
Als ik niet aan het werk ben reis ik het liefst de hele wereld over. De verste reis die ik gemaakt heb is naar Zuidoost Azië, maar ook een weekendje weg in eigen land vind ik erg leuk.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Bas-Feijen.jpg)
Mijn naam is Bas Feijen en ik werk sinds 2019 bij van Alckmaer. Huurt u pas sinds 2019 bij ons? Dan is de kans groot dat u mij heeft gezien op een bezichtiging of bij het tekenen van de huurovereenkomst. Ik mag mij bezig houden met alles rondom de verhuur van onze woningen. Daarnaast ben ik ook wijkbeheerder, waardoor ik veel buiten het kantoor ben. Ik heb dus een ontzettend toffe dubbelfunctie bij van Alckmaer!
Het leukste aan dit werk vind ik het contact met de mensen. Dat kan over van alles gaan van nieuwe verhuringen, vragen over het SVNK, technische aangelegenheden tot aan dingen die in de wijk spelen. Geen dag is hetzelfde!
Buiten het werk om ben ik gek van oude auto’s en jazzmuziek.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Daphne Loerakker.jpg)
Mijn naam is Daphne Loerakker, als allround medewerker sociaal beheer ben ik breed inzetbaar. U zult mij daarom op verschillende manieren binnen de organisatie treffen.
Heeft u leuke ideeën om de leefbaarheid en sociale cohesie in uw wijk te bevorderen? Neem dan vooral contact met mij op, ik denk en doe graag met u mee!
Ook wanneer u zich zorgen maakt over de leefbaarheid in de wijk of overlast ervaart sta ik voor u klaar.
Maar andersom hebben wij u ook nodig. U weet immers het beste wat er speelt in uw wijk, waar de knelpunten en mogelijkheden liggen. Daarom vinden wij het belangrijk om u als huurder te betrekken bij toekomstige plannen. Meldt u zich dus vooral aan wanneer wij een oproep doen voor een klankbordgroep. Samen bereiken we meer!
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Demi-Kist.jpg)
Mijn naam is Demi Kist, ik ben werkzaam als bewonersbegeleider in de Bloemwijk. In dit sloop en nieuwbouw project ben ik het aanspreekpunt voor de bewoners. Bewoners en omwonenden kunnen bij mij terecht met vragen over het project, huisvesting en nog veel meer.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Erik-Veling.jpg)
Ik ben Erik Veling en ik kom uit Hoorn. Ik ben al zo’n 22 jaar werkzaam in de volkshuisvesting als onder andere huismeester, systeembeheerder, opzichter, medewerker bedrijfsbureau en planner. Wat mij met name aanspreekt in de functie van wijkbeheerder is het contact met de huurders. Huurders kunnen mij aanspreken wanneer zij vragen hebben over bijvoorbeeld onderhoud, bij overlast en natuurlijk ook wanneer zij ideeën hebben voor verbeteringen in de wijk. Ik ben te vinden in het centrum, in de wijk Kooimeer en in Schoorl en Bergen.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Fons-Koster-b.jpg)
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Frank-Bloem.jpg)
de stille kracht op de administratie
Ook al ben ik een geboren en getogen Alkmaarder, de meesten van u zullen mij niet kennen. Ik ben sinds juni 2008 werkzaam bij Van Alckmaer. Ik werk op de afdeling Bedrijfsvoering. Hier doe ik samen met twee collega’s de gehele financiële administratie. Mijn werkzaamheden omvatten onder meer het boeken van de huren en inkomende facturen, het ondersteunen van de medewerkers van de afdeling Wonen, het afrekenen van de servicekosten, belastingen en verzekeringen, de salarisadministratie van Van Alckmaer en ondersteuning van de collega’s bij het opstellen van de jaarrekening en begroting. Daarnaast ben ik kerngebruiker voor de ICT, wat onder meer inhoudt dat ik de medewerkers bij Van Alckmaer ondersteun bij alle vragen en problemen over computers en de programma’s die op hun computers draaien.
Ik werk al vanaf 1987 in de corporatiesector en heb bewust gekozen voor een kleine corporatie. Het voordeel hiervan is dat je als medewerker in aanraking komt met veel facetten van de administratieve organisatie. Hiervoor is een brede kennis nodig en dat
maakt het werk voor mij interessant.
Wat het bij van Alckmaer voor mij ook leuk maakt zijn de fijne collega’s. Met een kleine groep zorgen we er voor dat we een hoop zaken kunnen regelen. Wij doen dan ook dagelijks onze uiterste best om de administratie in orde te hebben, zodat onze collega’s kunnen steunen op actuele informatie om de juiste beslissingen te kunnen nemen.
Kortom, ik vind het werken bij Van Alckmaer erg fijn en uitdagend. En ik voel me bevoorrecht dat ik onderdeel mag uitmaken van deze inspirerende organisatie waarbij onze huurders voorop staan.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Gerard-van-Geldere.jpg)
Ik mag me langs deze weg aan u voorstellen. U zult mij niet kennen maar ik ben toch al weer sinds 2007 werkzaam bij Van Alckmaer. Ik werk op de afdeling Bedrijfsvoering. Hier doe ik samen met twee collega’s de gehele financiële administratie. Van de huurboekingen, crediteuren, servicekosten, belastingen, verzekeringen tot en met de jaarrekening en begroting.
Ik werk al vanaf 1985 in de corporatiesector en kies bewust voor een kleine corporatie. Het voordeel hiervan is dat je als medewerker in aanraking komt met nagenoeg alle facetten van de administratieve organisatie. Hiervoor is een brede kennis nodig en dat maakt het werk interessant.
Wat het bij van Alckmaer natuurlijk ook leuk maakt zijn de fijne collega’s. Met een kleine groep krijgen we een hoop zaken voor elkaar. Wij doen dan ook dagelijks onze uiterste best om de administratie in orde te hebben. We zorgen er voor dat onze collega’s kunnen steunen op actuele informatie om de juiste beslissingen te kunnen nemen.
Kortom, werken bij Van Alckmaer is werken in een fijne en inspirerende organisatie waarbij onze huurders altijd voorop staan en we altijd zoeken naar de meest pragmatische oplossingen.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Karen-Mannes.jpg)
Mijn naam is Karen Mannes, ik ben al 13 jaar het gezicht en de stem van Van Alckmaer. Dagelijks heb ik contact met u, onze huurder, via de telefoon of aan de balie in ons kantoor. Mijn streven is om u zo goed en zo snel mogelijk te helpen met uw vragen over huur, sleutels, reparaties etc.
Ik verwelkom u graag in ons kantoor!
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Kick-Broersen.jpg)
Ik ben Kick Broersen, de wooncoach van Van Alckmaer voor Wonen. Wooncoach is een nieuwe functie. Als wooncoach begeleid ik de psychisch kwetsbare huurders van Van Alckmaer. Waar nodig probeer ik zaken als huisvervuiling en andere dreigende escalaties in de woonomgeving te voorkomen. Ik heb veel ervaring binnen de geestelijke gezondheidszorg en ervaring binnen de WMO van de gemeente Alkmaar. Ik hoop deze kennis te kunnen gebruiken en ervoor te zorgen dat het woongenot van de kwetsbare huurder en de omgeving gewaarborgd is. Ik zet mijn enthousiasme en sociale bewogenheid in om dit te bewerkstelligen.
Het mooiste scenario is dat een bewoner die al een tijd lang voor overlast zorgt, en in een sociaal isolement zit, door mijn tussenkomst en de inzet van andere zorg, geen klachten meer veroorzaakt. Dat de bewoners van de straat of wijk weer prettig met elkaar kunnen wonen en iets voor elkaar kunnen gaan betekenen. Maatschappelijke betrokkenheid is een thema wat erg bij mij en Van Alckmaer past!
Ik ben vader van twee jonge kinderen van 4 en 7 jaar. Ik vind het heerlijk om samen met mijn vriendin tijd met hun door te brengen. In mijn vrije tijd ben ik drummer en squash ik graag. Deze hobby’s zorgen ervoor dat mijn overtollige energie wordt afgevoerd.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Klaas-Ettema.jpg)
Mijn naam is Klaas Ettema en ik ben 1 september 2020 gestart als Manager Bedrijfsvoering.
Ik ben getrouwd en heb 4 kinderen. In mijn vrije tijd ben ik vaak op de atletiekbaan te vinden om mijn rondjes op de baan te rennen zodat ik fit blijf en mijn hoofd weer lekker fris en leeg is. Daarnaast is het ook altijd gezellig. Ook fiets ik en doe ik aan yoga om een beetje soepel te blijven. Meestal kom ik met de auto naar het werk, maar op zonnige dagen zie je mij ook wel eens op de fiets aankomen. Fietsen is voor mij als een soort mini vakantie en het is nog goed voor het milieu ook.
De afdeling Bedrijfsvoering bestaat uit 3 medewerkers en probeert Van Alckmaer te ondersteunen bij het betaalbaar houden van de huren, de leefbaarheid in de wijk, het onderhoud en de verduurzaming van de woningen. Ook denken wij mee bij de bouw van nieuwe woningen. Deze ondersteuning vindt voornamelijk plaats vanuit de financiële invalshoek waarbij de gedachte is dat je “elk dubbeltje maar één keer kunt uitgeven”.
Van Alckmaer is een slimme en slanke organisatie waarbij het streven is dat iedereen van elkaar kan leren. Ik vind het belangrijk dat medewerkers individueel kunnen leren, dat wij leren als team en dat wij als Van Alckmaer als organisatie leren. Op die manier zijn wij er steeds meer voor elkaar en voor de huurder.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Lisa-van-Zuilen.jpg)
Mijn naam is Lisa van Zuilen en werk bij Van Alckmaer als participatiemedewerker. Ik ben het aanspreekpunt voor de bewoners in Bloemwijk. De Bloemwijk wordt vernieuwd en daar komt veel bij kijken. Het is een uitdaging om samen met de bewoners een nieuw thuis te vinden binnen of buiten de nieuwe Bloemwijk.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Luuk_Hageman.jpg)
Al meer dan 30 jaar werk ik bij Van Alckmaer en houd mij bezig met vastgoedontwikkeling. Naast renovaties, herstructurering en nieuwbouw, heb ik de eer om ook verantwoordelijk te mogen zijn voor onze monumenten. Wat is er mooier dan een bijdrage te mogen leveren aan onze prachtige stad Alkmaar? Toch zijn het slechts stenen en gaat het uiteindelijk om de mensen die in onze woningen wonen. Dat is ook waar Van Alckmaer al meer dan 100 jaar voor staat. Het begon allemaal met onze oprichter in 1907, Martin Uitenbosch. Het is onze verantwoordelijkheid om zijn gedachtengoed tot in lengte van jaren te laten voortbestaan. Dat is voor mij vooral de drijfveer om dit werk, samen met mijn enthousiaste en betrokken collega’s, met passie te kunnen doen.
In mijn vrije tijd hou ik van wandelen, fietsen, fotograferen, (buiten)koken en geniet ik met volle teugen van mijn kleinkinderen.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Marjoleine-Alberse.jpg)
Sinds januari 2020 ben ik manager wonen bij Van Alckmaer. Het is een mooie taak om als manager de enthousiaste en betrokken collega's van de afdeling wonen aan te sturen. Als woningcorporatie zetten wij ons in om betaalbare woningen te verhuren in prettige en leefbare wijken. Een dak boven je hoofd is voor iedereen een essentieel onderdeel van het leven.
In deze tijd blijkt het geen gemakkelijke opgave om iedereen een prettig thuis te kunnen bieden, de wachtlijst bij SVNK (www.svnk.nl) loopt op, en er zijn steeds meer mensen die een beroep doen op woningcorporaties. Wij doen onze uiterste best om daar zo goed mogelijk op te reageren, bijvoorbeeld door woningen zo snel mogelijk door te verhuren waardoor er geen leegstand ontstaat, waar mogelijk woningen te bouwen en op zoek te gaan naar nieuwe kansen bijvoorbeeld voor tijdelijke woonruimte. Daarbij zetten we ons ook in voor prettige en leefbare buurten. Want een (t)huis staat in een buurt/wijk en het is wel zo fijn als je je daar ook prettig en veilig voelt! Maar dat kunnen wij als woningcorporatie niet alleen, een fijne buurt ontstaat door mensen die een beetje naar elkaar om kijken, gedag zeggen en soms eens een praatje maken. Daar ligt wat mij betreft een taak voor ons allemaal!
Mijn naam is Melanie de Vries, binnen het team van Alckmaer ben ik de spin in het web. Binnen mijn functie allround medewerker wonen ben ik inzetbaar voor taken binnen de afdeling verhuur, huurincasso. Ook plan ik bijvoorbeeld een inloopmiddag voor vragen over huurtoeslag. Heeft u hulp nodig bij inschrijving op SVNK, dan help ik u graag.
De keuze voor de volkshuisvesting heb ik gemaakt omdat ik graag het verschil wil maken voor een huurder. Is er een probleem qua huurbetaling? Neem contact op en we denken graag mee.
Een dak boven ons hoofd is voor (bijna) iedereen prioriteit nummer 1!
Met extra diensten en meedenken wil ik graag dat verschil maken!
Mijn naam is Mirka Murgia, medewerker communicatie en beleid bij Van Alckmaer sinds januari 2021.
Mijn dagelijkse werkzaamheden draaien onder anderen om het volgen van de actualiteit op het gebied van beleid en wetswijzigingen, het doorvoeren van beleid in de corporatie, het up to date houden van onze website en social media kanalen, en het verzorgen van onze nieuwsbrief.
Als starter op de woningmarkt, weet ik al geen ander hoe moeilijk het vandaag de dag is om een passende woning te vinden. Door veel bezig te zijn met beleid, hoop ik zo snel mogelijk een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de moeilijkheden binnen de sociale huur sector. Ook hoop ik door een gestructureerde communicatie aanpak, onze huurders te kunnen voorzien van de informatie die voor hen belangrijk is.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Rene-Wiersma-b.jpg)
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Renee-van-Klompenburg2.jpg)
Ik ben Renee van Klompenburg. Als woonconsulent sociaal beheer ben ik voornamelijk in gesprek met onze huurders. Zo help ik huurders bijvoorbeeld bij het vormgeven van leuke ideeën of initiatieven en betrek ik huurders bij onze eigen ideeën en initiatieven.
Ook voor huurders die overlast ervaren, betalingsproblemen hebben of andere problemen op sociaal gebied, sta ik paraat.
Mijn doel? Een fijne woon- en leefomgeving voor al onze huurders! Samen kunnen we een verschil maken.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Richard_Hoedjes.jpg)
Ik ben Richard Hoedjes en werk sinds juli 2020 bij van Alckmaer.
Als regisseur vastgoed en duurzaamheid hou ik me bezig met de grote duurzaamheidopgave waar we als corporatie samen met onze bewoners voor staan. We gaan de komende decennia woningen verbeteren, isoleren en zoveel als mogelijk aardgasvrij maken. Dit is niet eenvoudig en kunnen wij als van Alckmaer niet alleen, daar hebben we ook u als bewoner bij nodig. Daarbij gaat het niet alleen om de “bakstenen en de techniek” maar vooral om de woonkwaliteit en de leefbaarheid van onze woningen. Samen met u zorgen we dat uw huis een thuis is, waar u veilig, gezond en comfortabel kunt wonen.
Kortom, van Alckmaer heeft een hart voor wonen en ik ben blij om hier mijn steentje aan bij te mogen dragen.
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Tamara-Kooijman-Balder2.jpg)
‘Stel, ik stap een lift binnen en een onbekend persoon vraagt mij: ‘wat doe je voor werk?’ Dan zeg ik heel tevreden; allround medewerker bewonerszaken bij Van Alckmaer!
Vóórdat ik er erg in heb stappen we de lift weer uit, maar snel vraag ik terug ”welk werk doe jij?” Ik neem altijd even de tijd voor een kennismaking, ook al duurt het maar 3 minuten.
Tijdens mijn werk heb ik ervaren dat onze huurders bellen met 1 vraag, maar we bespreken veelal meer.
Via de telefoon, op kantoor of per mail komt u mij zeker tegen! Geen vraag is té gek en voor alles is een oplossing. Zeker in een tijd als deze is het voor ons belangrijk dat u als huurder ons weet te bereiken, ook al is het kantoor voor u gesloten. Wij realiseren goed dat het virus veel teweeg brengt zoals financieel uw inkomsten en of betalingen of ziekte en daarom wil ik u laten weten dat wij er ook zijn voor mensen zoals u!
![[TITLE] [TITLE]](/slir/w400x400-c400x400//media//pasfoto-medewerkers/Virginnia_Blom.jpg)
Mijn naam is Virginnia Blom en werk sinds maart 2020 als allround medewerker wonen bij Van Alckmaer. Binnen mijn functie houd ik mij voornamelijk bezig met huurincasso. Heeft u vragen of problemen omtrent de huurbetaling? Neem vooral contact op, ik denk graag met u mee! Heeft u andere vragen? Ook dan sta ik voor u klaar.
Het werk bij Van Alckmaer is leuk door het persoonlijk contact met huurders en betrokkenen. Wij doen enorm ons best om onze huurders zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
Fons Köster is de directeur-bestuurder van Van Alckmaer. Het intern toezicht wordt uitgevoerd door de Raad van Commissarissen.
Van Alckmaer is lid van de brancheorganisatie Aedes. Als lid van Aedes is de Governancecode Woningcorporaties van toepassing. Voor een maatschappelijke organisatie als Van Alckmaer is het belangrijk dat er op een transparante wijze wordt bestuurd. De Governancecode geeft richtlijnen hiervoor.
Bekijk ook:
De directeur-bestuurder legt verantwoording af aan de Raad van Commissarissen (RvC). En de RvC houdt toezicht op het beleid en de strategie van Van Alckmaer. Op deze manier ontstaat er een scheiding tussen toezicht en bestuur. Dit is belangrijk voor de transparantie en past bij onze rol als maatschappelijke organisatie.
Wat doet de RvC van Van Alckmaer?
- ziet toe op het functioneren van de directeur-bestuurder
- adviseert de directeur-bestuurder en fungeert als klankbord
- is werkgever van de directeur-bestuurder
- ziet toe op de strategiebepaling en uitvoering
Naam | Functie | Eerste benoeming | Herbenoeming/aftredend |
---|---|---|---|
Dhr. H.B. de Regt | Voorzitter | 1 mei 2013 | Herbenoemd 1 mei 2017 Aftredend 1 mei 2021 |
Dhr. E.J. van der Maas | Lid Vice-voorzitter |
1 april 2013 16 oktober 2015 |
Herbenoemd 6 april 2017 Aftredend 6 april 2021 |
Dhr. K.A.J.E. Kirpensteijn | Lid | 1 april 2017 | Herbenoeming 1 april 2021 Aftredend 1 april 2025 |
Dhr. R. van Oostveen | Lid | 1 juni 2017 | Herbenoeming 1 juni 2021 Aftredend 1 juni 2025 |
Bekijk ook:
Van Alckmaer is lid van brancheorganisatie voor woningcorporaties Aedes. Als lid van Aedes is de Governancecode voor ons van toepassing. Dit is het kader voor goed bestuur en toezicht. Hierin hebben de woningcorporaties normen en waarden vastgelegd waaraan zij zich houden en waaraan getoetst kan worden. In de code zijn onder andere bepalingen opgenomen over: integriteit, transparantie, competenties, voorbeeldgedrag, maatschappelijke verbondenheid en risicobeheersing. Wij vinden het belangrijk om deze code na te leven.
- Visitatierapport Van Alckmaer 2015 – 2018
- AlgemeneHuurvoorwaarden2019
- Algemene Inkoopvoorwaarden Van Alckmaer
- Position Paper ten behoeve van Visitatie 2015 – 2019
- Organisatieschema Van Alckmaer
- 2019 Statutenwijziging Van Alckmaer voor Wonen
- 2019-03 Klokkenluidersregeling
- 2018-06-19 Integriteitsbeleid
- 2018-05-04 Reglement Auditcommissie
- 2017-01-12 Reglement RvC
- 2017-01-12 Reglement Bestuur Van Alckmaer
- 2017-01-12 Reglement selectie- en remuneratiecomissie
- 2017-01-12 Rooster van aftreden RvC
- 2015-11-17 Mandateringsbesluit
- 2017-02-10 Reglement permanente educatie
- 2017-11-16 Investeringsstatuut 16 november 2017
- 2017-03-21 Reglement inzake sloop renovatie en groot onderhoud Van Alckmaer
- 2017-01-19 Gewaarmerkte statutenwijziging Van Alckmaer
- 2017-02-10 Reglement werving selectie en herbenoeming van Bestuur
- 2015-11-27 Visitatierapport Van Alckmaer
- 2016-11-17 Treasury statuut
- 2016-09-02 Reglement Financieel beleid en beheer
Bekijk ook:
Goede samenwerking met organisaties die raken aan ons werkveld vinden wij belangrijk. Als corporatie kunnen wij zorgen voor goede woningen, maar dat kan niet zonder goed contact met bijvoorbeeld de gemeente, collega-corporaties en zorg- en welzijnsorganisaties. We hoeven de deur niet bij elkaar plat te lopen, maar het is wel belangrijk dat we elkaar weten te vinden als het nodig is. Daar zetten we ons dus graag voor in!
Prestatieafspraken
Elk jaar maken we prestatieafspraken over wat wij als Van Alckmaer bijdragen aan de beschikbaarheid van woningen, betaalbaarheid, duurzaamheid, woningkwaliteit en leefbaarheid in de gemeente Alkmaar. Deze afspraken maken we samen met:
- Woonwaard
- KennemerWonen
- Wooncompagnie
- Gemeente Alkmaar
- Huudersbelangenvereniging
- Politie
In deze afspraken staat ook welke bijdrage de andere corporaties in Alkmaar leveren, en welke inzet de gemeente en de huurdersbelangenverenigingen plegen.
Met wie werken wij nog meer samen?
- Sociale Verhuurders Noord-Kennemerland (www.SVNK.nl)
- Aedes – brancheorganisatie van de woningcorporaties
- Platform Woningcorporaties Noord-Holland Noord
- Platform 31 - kennis- en netwerkorganisatie voor stad en regio
- Woningmakers : samenwerking tussen de corporaties in NHN om te komen tot een sterke woningmarkt
Zorginstanties
- s-Heerenloo – ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking
- GGZ – geestelijke gezondheidszorg
- Stichting NiKo (zorg- en welzijnsdiensten voor ouderen in Alkmaar-Zuid)
Bekijk ook:
Jaarverslagen & jaarrekeningen
2019
2018
2017
2016
- Bestuursverslag 2016 uitgebreid (jaarverslag 2016)
- Bestuursverslag 2016 (jaarverslag 2016) verkort | Populaire versie
2015
De Huurdersbelangenvereniging van Van Alckmaer behartigt de belangen van onze huurders.
Enkele speerpunten zijn:
- Een geschikte en betaalbare woning en een prettige woonomgeving voor iedereen in Alkmaar.
- Goed op de hoogte zijn van het reilen en zeilen bij Van Alckmaer, van de nieuwste renovatie en nieuwbouwplannen tot de financiële gezondheid van de corporatie.
Dit proberen zij te bereiken door bijvoorbeeld:
- Het geven van voorlichting en advies aan huurders over zaken als onderhoud, servicekosten, huurverhogingen en woningverbetering.
- Het ondersteunen van leden bij meningsverschillen met de verhuurder
- Regelmatig overleg voeren met de verhuurder over bijvoorbeeld de huurprijzen, het onderhoudsbeleid en woningverbetering.
- Regelmatig overleg voeren met gemeenten over onder andere de gemeentelijke heffingen, nieuwbouw, wijkverbetering en woningaanpassingen voor gehandicapten en ouderen.
Heeft u interesse om lid te worden van deze vereniging of om er wellicht actief in te worden? Kijk dan voor alle informatie op de eigen website van de HBVA: www.hbvva.nl
Als u een woning gaat huren of huurt van Van Alckmaer, dan hebben wij persoonsgegevens van u nodig. Persoonsgegevens zijn onder andere uw naam, adres en woonplaats. Maar bijvoorbeeld ook de gegevens over uw inkomen.
Op 25 mei 2018 is de privacywetgeving veranderd (de AVG) . Met deze wetgeving heeft u als huurder meer rechten, als het gaat over hoe Van Alckmaer uw persoonsgegevens gebruikt en beveiligt.
Privacy gaat over uw ‘persoonlijke levenssfeer’. Uw persoonsgegevens die wij van u gebruiken, hebben daar veel mee te maken. Onderstaande documenten over privacy zijn daarom voor u belangrijk. Hierin leest u onder andere welke gegevens wij van u gebruiken en waarvoor. Zo weet u precies hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan en wat uw rechten zijn.