![]() |
Overlast |
Wat is overlast?
Iedereen die samenleeft met anderen kan wel eens te maken krijgen met overlast. Dit kan variëren van geluidshinder tot rommel in de gemeenschappelijke ruimtes. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen 'last' en 'overlast': last kan kleine irritaties zijn, terwijl overlast ernstiger van aard is.
Stap 1: wat kunt u doen bij overlast?
Neem eerst de tijd om met uw buren te praten. Vaak realiseren mensen zich niet dat hun gedrag anderen kan storen. Een vriendelijk gesprek kan al veel oplossen. Hier zijn enkele tips voor een goed gesprek:
- Maak een afspraak en kies een rustig moment.
- Vraag ook of uw buren misschien hinder van u ondervinden.
- Geef duidelijke voorbeelden van de overlast die u ervaart, zonder beschuldigingen te uiten.
- Luister goed naar de ander en probeer begrip te tonen.
- Blijf kalm en maak afspraken over hoe jullie het samen kunnen oplossen.
Stap 2: buurtbemiddeling
Als het praten met uw buren niet werkt, kan buurtbemiddeling inschakelen een goede oplossing zijn. Dit is een neutrale organisatie die helpt bij het oplossen van conflicten tussen buren. Wij werken samen met ‘De Bemiddelingskamer’. De ervaren buurtbemiddelaars van deze organisatie schieten u graag te hulp. Voor meer informatie kun je kijken op de website. ‘De Bemiddelingskamer’ is bereikbaar via telefoonnummer 06 24 368 153. U kunt ook mailen naar info@debemiddelingskamer.nl.
Wijkagent
Voelt u zich onveilig en loopt de situatie uit de hand? Bel dan uw wijkagent via 0900-8844 algemene nummer. Ook kunt u de website bezoeken.
Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat u zelf geen overlast veroorzaakt voor uw buren:
- Geluid: Zet uw muziek niet te hard. Plaats uw luidsprekers op een zachte ondergrond en probeer gebruik te maken van een koptelefoon als u wat luider wilt genieten van muziek of films.
- Feestjes: Laat uw buren van tevoren weten als u een feestje organiseert, zodat zij daar rekening mee kunnen houden.
- Harde Vloeren: Heeft u harde vloeren? Zorg ervoor dat u een geluidsisolerende ondervloer gebruikt om geluidsoverlast te minimaliseren. En vloerkleed dempt ook een deel van het geluid. Plak viltjes onder uw meubels en loop op sloffen i.p.v. schoenen.
- Huisdieren: Zorg dat uw huisdier geen overlast veroorzaakt. Train uw hond en ruim altijd de uitwerpselen op.
- Klussen: Laat uw buren weten wanneer en hoe lang u gaat klussen, zodat ze zich hierop kunnen voorbereiden.
Huisvuil & grofvuil
Houd de gemeenschappelijke ruimtes schoon en opgeruimd. Zorg ervoor dat u geen rommel laat liggen en laat afval op de juiste manier ophalen. Meld ook schade of vuiligheid in deze ruimtes aan ons per mail of telefoon, zodat wij dit kunnen verhelpen. U kunt de website van HVC bezoeken om een afspraak te maken voor uw grofvuil.
Soms veroorzaken buren overlast, bijvoorbeeld door geluid. Via de website Overlastadvies kunt u gratis juridisch advies krijgen dat is afgestemd op uw situatie. Door een korte vragenlijst in te vullen, ontvangt u passend advies. Kijk voor meer informatie op: https://overlastadvies.nl/.
U kunt zelf ook het volgende doen:
- Heeft u al met uw buren gesproken en heeft u buurtbemiddeling al ingeschakeld maar houdt de overlast aan? Dan kunt u overlast bij ons melden.
- Melden bij ons: u kunt dit schrifelijk doen via de mail: sociaalbeheer@vanalckmaer.nl of via ons overlastformulier Klik hier om het formulier direct in te vullen. De woonconsulent neemt binnen 14 dagen contact met u op. Dan kunt u met hem of haar bespreken wat er daarna gebeurt met uw melding. Wij gaan altijd voorzichtig om met uw gegevens en uw melding.
Buurtbemiddeling kan in bijna alle situaties helpen om de problemen tussen u en uw buren bespreekbaar te maken. Zodat u samen tot een oplossing kunt komen. Vaak is het moeilijk om elkaar op de juiste manier aan te spreken en kun je niet goed meer overzien hoe een probleem opgelost kan worden. De ervaren buurtbemiddelaars van De Bemiddelingskamer komen u graag te hulp.
De bemiddelaars treden bemiddelend op tussen u en de buren, begeleiden het gesprek en zorgen ervoor dat dit goed verloopt. Ze luisteren naar het verhaal van beide partijen. Ze geven geen oordeel en zijn neutraal. Indien nodig en uitsluitend op uw wens, zal De Bemiddelingskamer actief met u kijken naar mogelijkheden om extra hulp in te schakelen. Meer informatie is te vinden op de website van De Bemiddelingskamer: https://www.debemiddelingskamer.nl/
Heeft u al geprobeerd om zelf met uw buren in gesprek te gaan? Of heeft u contact opgenomen met Buurtbemiddeling? Ziet u geen verbetering in de situatie? Meld dan woonfraude of andere vormen van overlast bij ons. Vul ons overlastformulier in en geef ons zoveel mogelijk details over de situatie, zoals tijden en specifieke gebeurtenissen, zodat wij je zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.
Wanneer u overlast ervaart van uw buren en dit bij ons meldt, ondernemen wij verschillende stappen:
- Gesprekken met de betrokken bewoners: we nemen contact op via telefoon of komen langs voor een persoonlijk gesprek.
- Overleg met buurtbewoners: we maken een afspraak met andere mensen uit de omgeving om een beter beeld van de situatie te krijgen.
- Verwijzing naar hulpinstanties: indien nodig verwijzen we de bewoners door naar hulporganisaties, zoals Buurtbemiddeling of zorgpartners, bijvoorbeeld GGZ, als hulpverlening gewenst is.
Tijdens onze gesprekken streven we ernaar de betrokken bewoners met u in contact te brengen. We leggen gemaakte afspraken schriftelijk vast, zodat zowel u als de bewoners deze op papier ontvangen.
Er zijn situaties waarin wij geen actie kunnen ondernemen:
- Bij overlast in openbare ruimtes, zoals straten, parken en pleinen (denk bijvoorbeeld aan parkeeroverlast of hangjongeren).
- Als de persoon die overlast veroorzaakt geen huurder bij ons is.
In die gevallen raden wij aan om contact op te nemen met het meldpunt van Gemeente Alkmaar.
Wij begrijpen dat overlast erg vervelend kan zijn en willen er samen met u voor zorgen dat uw woonsituatie verbetert. Uw welzijn staat bij ons voorop!

